Tropical Zomerkamp 2024!

Jippie! Het is bijna zover! We gaan weer op avontuur en dit jaar wordt het extra speciaal. Ben jij tussen de 8 en 12 jaar oud en zit je op de basisschool? Dan is dit zomerkamp speciaal voor jou! Lees snel verder!

Wat?

Elk jaar organiseert Stichting Kinderdiabetes een zomerkamp! Een week lang met 40 kinderen op kamp, die allemaal diabetes hebben. Niemand die raar opkijkt als je moet bolussen of een hypo/hyper hebt. Iedereen die (bijna) dezelfde stickers op zijn/haar lichaam heeft. Voor een weekje ben je even niet anders, maar juist hetzelfde als de rest!

Tijdens de week maak je misschien wel vrienden voor het leven (die ook diabetes hebben). Verder zit de week bomvol sporten, spellen, knutselen, activiteiten en natuurlijk een super bonte avond.

Waar?

Dit jaar zijn we te gast in het altijd zonnige (tropische!) Limburg! We gaan naar de groepsaccommodatie van Landgoed Leudal, vlakbij Roermond.

Wanneer?

Het zomerkamp vindt dit jaar plaats van 3 tot en met 7 juni 2024. Let op: Het zomerkamp valt buiten de schoolvakantie, maar maak je geen zorgen! We kunnen je helpen met een verlofbrief voor school.

Voor de ouders

Deze week is niet alleen voor de kinderen een feest. Ook voor de ouders is het even een week ontspanning. Je kind is mee op kamp met een team van kinderartsen, kinder diabetesverpleegkundigen, diëtisten en ervaringsdeskundigen. Je kan het voor een week dus helemaal los laten. De nacht door slapen en niet meer ‘s nachts bolussen. En dat, weten we uit ervaring, is ook niet makkelijk. We vragen de ouders gedurende de week de apps te verwijderen en de zorgen rondom de waarden van je kind ook echt los te laten. Zo kun jij ontspannen terwijl je kind een geweldige tijd heeft. En na vijf dagen keert je kind moe, maar een stuk zelfstandiger en met meer zelfvertrouwen terug!

Kosten

Voor deelname aan het Tropical Zomerkamp vragen we een bijdrage van €165 euro per deelnemer. Je kunt bij je verzekeraar informeren of zij (een deel van) deze kosten willen dekken. We begrijpen dat niet iedereen deze kosten kan dragen, daarom hebben we enkele plaatsen beschikbaar voor ouders die wat extra hulp nodig hebben. Voor deze mensen is het mogelijk zich aan te melden voor “zomerkamp met korting”. Bij aanmelding vragen we een borg van €25,- euro, die je terugkrijgt wanneer je op het zomerkamp aankomt. Houd er rekening mee, dat we er graag zeker van zijn dat deze plekken naar de juiste mensen gaan. We zullen in het verdere aanmeldproces daarom ook nog vragen om aan te tonen dat dit het geval is.

Aanmelding en proces

1. Je schrijft je in voor de vooraanmelding van het zomerkamp. Dit kan vanaf 13 tot en met 25 maart.
  2. We loten de met de vooraanmeldingen en maken een deelnemers- en een reservelijst. Je ontvangt in de week van 25 maart bericht of je bent geselecteerd, of dat je op de reservelijst bent beland.
  3. Wanneer je bent geselecteerd, verzoeken we je de betaling van het kamp te voldoen binnen 14 dagen. Gebeurt dit niet? Dan word je inschrijving ongeldig en selecteren we iemand van de reservelijst.
  4. Na de betaling krijg je de vragenlijsten toegestuurd. Hierin kun je alle medische gegevens invullen die wij nodig hebben om goede zorg te kunnen leveren voor het zomerkamp. Hier zit ook een brief bij die het behandelteam moet ondertekenen. Deze vragenlijsten en documenten moeten bij ons zijn vóór 6 mei.

Dus waar wacht je nog op? Pak je koffers en bereid je voor op een onvergetelijk avontuur in ons Tropical Zomerkamp!

Tussen 13 en 25 maart kon je hieronder meedoen aan de vooraanmelding.

Helaas, de voor-aanmelding is gesloten.

Veel gestelde vragen

We hebben een overzicht samengesteld van vragen die ouders vaak aan ons stellen.

Mijn kind heeft allergieën. Kan hij/zij mee op kamp?
Jazeker! We hebben een ongelofelijk goed team in de keuken. Zij zorgen er voor dat de tussendoortjes en maaltijden ook altijd een glutenvrije, of anderzijds allergievrije variant bevatten. En dat gaat hartstikke goed!
Kan mijn kind naar huis bellen tijdens de week?
Nee, we proberen het contact met het thuisfront voor deze vijf dagen volledig te vermijden. Ten eerste omdat we zien dat het zomerkamp in staat is om kinderen ontzettend veel zelfvertrouwen te geven in relatie tot hun diabetes en dat contact met het thuisfront een behoorlijk effect heeft op dit zelfvertrouwen. Daarnaast stimuleert contact met thuis vaak heimwee en tot slot willen we graag alle kinderen hetzelfde behandelen en contact met thuis is niet voor iedereen even makkelijk of goed te organiseren.
Waarom is het zomerkamp buiten de schoolvakanties?
Het zomerkamp is van een educatieve aard en draagt ontzettend veel bij aan de ontwikkeling van het kind. Dit heeft vooral betrekking op het zelfstandig omgaan met diabetes, krijgen van zelfvertrouwen en de omgang met lotgenoten. Het kamp wordt daarom beschouwd als onderdeel van de behandeling. Daarnaast vinden we dat kinderen met diabetes best een keer een extra weekje vakantie verdienen!
Kan mijn kind huiswerk maken op het kamp?
Nee, we hebben geen tijd voor huiswerk tijdens het kamp. We zijn veel te druk met andere leuke dingen om met school aan de slag te gaan. Hoewel er veel wordt gerekend (koolhydraten tellen), veel wordt gegymd (sporten en spellen) en veel wordt gecommuniceerd, hebben we geen tijd voor huiswerk. Mocht het moeilijk zijn voor je kind om een week te missen van school, kunnen we je helpen met een aanvraag voor bijzonder verlof.
Krijg ik inzicht in de bloedsuikerwaardes van mijn kind tijdens het kamp?
In principe niet. We doen ons best om zo veel mogelijk van de contact apps te verwijderen. Het kamp is een soort leeromgeving met zeer uitzonderlijke omstandigheden. Vaak meer beweging, ander eten, meer spanning, minder slaap etc. De bloedsuikerwaardes zijn zonder context niet te interpreteren. Dus is het beter voor jullie (en voor ons) om tijdens deze week het even te proberen los te laten. Het medisch team bestaat uit totaal 8 personen en samen met de ervaringsdeskundigen houden zij je kind zeer nauwkeurig in de gaten. Daarom hanteren we altijd de spreuk: What happens at zomerkamp, stays at zomerkamp.
Hoeveel kinderen gaan er mee op kamp?
We gaan met 40 kinderen op kamp en zo’n 20 begeleiders (inclusief kok).