Regio Rotterdam (en omstreken)

In regio Rotterdam (en omstreken) timmeren we hard aan de weg! Hieronder lees je in het kort wat elke commissie doet en hoe je met ze in contact kunt komen.

Activiteiten commissie

De activiteitencommissie bestaat uit een gezellige, spontane en enthousiaste groep vrijwilligers. Het hele jaar door organiseren wij leuke, gezellige en sportieve activiteiten voor kinderen tot 18 jaar. Daarnaast organiseren we 1x per jaar een familiedag. Je hele familie is dan van harte welkom om samen met elkaar een gezellige dag ervan te maken! Omdat je er #nietalleen voor staat! Lijkt het je leuk om kinderen van je eigen leeftijd te ontmoeten, gezellige activiteiten samen te ondernemen? Schrijf je dan snel in en we houden je op de hoogte van ons programma! Wil je graag meehelpen in de organisatie van leuke activiteiten? Neem dan contact met ons op via activiteitenrotterdam@stichtingkinderdiabetes.nl

september 2024
november 2024
Geen evenementen gevonden!

De buddycommissie bestaat uit een groep ouders met kinderen met diabetes, die vanuit de Stichting KinderDiabetes, u willen steunen bij practische zaken zoals: vakanties, feestjes, voor het eerst naar (de hogere) school gaan, logeren, enz.
Maar ook als u behoefte heeft aan een luisterend oor en steun wilt ervaren. Stuur een mailtje naar buddyrotterdam@stichtingkinderdiabetes.nl om in contact te komen met een buddy.

De educatiecommissie van de Stichting KinderDiabetes Rotterdam (en omstreken) wil graag ouders/verzorgers en onderwijsgevenden ondersteuning geven in het bieden van passend onderwijs voor kinderen met diabetes, uiteraard in samenwerking met de betreffende diabetesverpleegkundige. Dit kan onder andere gebeuren door het geven van voorlichting over de zorg en complexiteit van diabetes op scholen in het po, s(b)o en v(s)o. Maar ook valt te denken aan naschoolse en buitenschoolse opvang alsmede sportverenigingen e.d. Wil je graag contact met iemand van de educatie commissie? Stuur een mailtje naar educatierotterdam@stichtingkinderdiabetes.nl

Met de vrijwilligers in de sponsorcommissie regelen we financiële ondersteuning voor de activiteiten van SKD. Hiervoor vragen we allerlei bedrijven om ons met geld of goederen te steunen. Op dit moment maken we presentaties om onze sponsors te laten zien waar SKD voor staat en welke goede dingen wij voor elkaar krijgen met hun geld.

De sponsorcommissie kan altijd extra hulp gebruiken. Of je nu denkt “mijn baas wil ons vast steunen” of gemakkelijk contact maakt en ons kan helpen met sponsors werven, laat het ons weten. Samen gaan we op pad om geld te verzamelen om leuke en leerzame activiteiten van SKD mogelijk te maken. Doe jij mee? Stuur ons een bericht via sponsoringrotterdam@stichtingkinderdiabetes.nl als je wilt meehelpen.

Familiedag Rotterdam

Wat zijn wij blij dat u enthousiast bent over de familiedag in Rotterdam. Helaas zitten wij al vol. Dat is heel snel gegaan, omdat de zorgcentra in Rotterdam en omgeving hun patiënten hierover hebben geïnformeerd. Omdat wij al heel snel vol zaten, hebben we ook geen...

Diabetes Buddy nodig in Rotterdam?

Heb je net diabetes of ben je er al jaren mee bezig? Zit je soms met vragen over diabetes en feestjes, eten en tellen, dagelijkse routines of heb je even een luisterend oor nodig en woon je in de regio Rotterdam? Neem dan contact op met de buddy’s van Stichting...

Stichting KinderDiabetes straks ook in Rotterdam?

Beste ouders / verzorgers / grootouders, Als Stichting Kinderdiabetes zijn we op zoek naar jou! We leggen het graag uit. 10 jaar geleden heb ik samen met een kleine groep ouders en een kinderarts de Stichting KinderDiabetes Zeeland opgericht. Doel van ons was (en is...

Steun ons werk

Wil je onze activiteiten financieel ondersteunen, dan kun je ons een donatie doen. Kies dan voor ‘Rotterdam (en omstreken)’.

Regiobestuur Rotterdam (en omstreken)

Salima el Kebir-Moussa

Over Salima

Mijn naam is Salima el Kebir-Moussa, ik ben 39 jaar en woon in Capelle aan den IJssel. Ik ben getrouwd en heb 2 zoontjes, 11 en 8 jaar. Mijn jongste zoon is 4 jaar geleden gediagnosticeerd met diabetes type 1.

Na de diagnose kwamen we in een achtbaan van emoties terecht. Er kwam zoveel op ons af. Achteraf denk ik dat extra begeleiding in welke vorm dan ook van ouders die hetzelfde traject hebben meegemaakt, positief had kunnen bijdragen aan het proces. Ook in onze omgeving, op school en andere organisaties voor kinderen merken we dat er weinig bekend is over diabetes type 1 en welk invloed het dagelijks heeft.

Ik vind het een eer en ben erg dankbaar dat ik via deze weg iets kan betekenen voor kinderen met diabetes type 1. Ik heb er erg veel zin in en met onze enthousiaste groep vrijwilligers weet ik zeker dat we heel veel voor elkaar kunnen krijgen en een lach op vele gezichtjes kunnen toveren.

Annemarieke Roelfzema

Over Annemarieke

Ik ben Annemarieke. Met mijn man, zoon, dochter en kat woon ik in Rotterdam. In maart 2020 werd bij onze dochter (toen bijna 7) diabetes type 1 (DT1) vastgesteld. Die diagnose kwam volslagen onverwacht. En wat volgde was een (nogal lange…) achtbaan aan emoties en een periode waarin wij stukje bij beetje leerden omgaan met alles wat nu eenmaal bij DT1 hoort.

Toen wij als gezin alles een beetje in de vingers hadden en onze dochter weer alle “normale meisjesdingen” ging doen, bleek hoe weinig er eigenlijk bekend is bij de niet-diabetici over DT1. Logisch, wij wisten ook bijna niets voordat de diagnose werd gesteld. Maar die onbekendheid maakt het soms wel heel lastig voor onze dochter en ons als ouders. Vragen als “hoe gaan we in hemelsnaam dat kinderfeestje van een vriendje met pannenkoeken en patatjes managen?” of “gaat het wel goed bij het hockeytoernooi nu ik er niet bij ben?’’ zullen bij alle ouders met een kind met DT1 bekend in de oren klinken.

Gelukkig gaat alles goed met onze dochter, wordt zij fantastisch goed geholpen op school en heeft zij allemaal lieve en betrokken vrienden en hun ouders om haar heen. Maar het zou zo goed zijn als er meer bekendheid is over de enorme impact van DT1 bij (jonge) kinderen, zodat kinderen het gevoel hebben er niet alleen voor te staan!

Daarom heb ik, toen vanuit de landelijke Federatie Kinderdiabetes de vraag kwam of er ouders geïnteresseerd waren om een Rotterdamse (e.o) tak op te zetten, volmondig ja gezegd. En nu zijn we een feit!

Wij staan, met onze Educatiecommissie, Buddycommissie en Activiteitencommissie te trappelen om ons in te zetten voor kinderen met DT1 en hun ouders. Graag tot snel!

Dagmar Zum Vörde Sive Vörding

Penningmeester

Over Dagmar

Hallo mijn naam is Dagmar, 33 jaar oud en ik woon in Ridderkerk, een dorp naast Rotterdam.

Mijn oudste dochter Roseline heeft in oktober 2019 de diagnose Diabetes Type 1 gekregen. Ondanks dit is zij een gezellige tiener van 11 en heeft zij haar diabetes geaccepteerd.

Ik ben sinds mijn 18de administratief werkzaam en vind het fijn om zo een bijdrage te kunnen leveren aan de stichting. Ik hoop dat we veel leuke, leerzame, gezellige momenten mogen creëren met elkaar. En zo kunnen over brengen, dat je er niet alleen voor staat.

Ingrid Bremmer

Activiteitencommissie

Over Ingrid

Mijn naam is Ingrid Bremmer. Ik woon samen met mijn man en drie zonen in Barendrecht. In augustus 2017 is bij onze jongste zoon (Niels) diabetes type 1 vastgesteld. Hij was toen 8 jaar, inmiddels is hij alweer 12 jaar. In onze beide families komt diabetes niet voor. Hierdoor kwamen wij dus in een onbekende wereld en een enorme rollercoaster terecht. Wij als gezin hebben eigenlijk gelijk geprobeerd om zijn diabetes niet leidend te laten zijn in zijn en ons leven. En dat lukt(e) ons aardig. Hij doet alles wat een ander kind ook doet en leeft zijn leven zoals hij dat wil en diabetes volgt daarin.

Ik ben vanaf het begin van de oprichting betrokken bij het opzetten van de Stichting Kinderdiabetes Rotterdam. Ik heb aardig wat ervaring in het opzetten en organiseren van activiteiten. Mijn rol binnen de stichting is dan ook het trekker zijn van de activiteitencommissie. Ik heb er zin in om samen met de andere commissieleden een heleboel leuke activiteiten te gaan organiseren voor kinderen en jongeren met diabetes en hun familie. Ik hoop jullie graag bij een activiteit te ontmoeten!

Kai Pekruhl

Educatiecommissie en Buddy

Over Kai

Mijn naam is Kai Pekruhl. Ik woon in Schiedam en ben 44 jaar oud, waarvan zelfs al 27 jaar “vriend” met diabetes type 1. Met twee jonge kids is er altijd wel iets te doen.

Ik wil als lid van deze commissies ervoor zorgen dat iedereen (kinderen en (jong-) volwassenen, maar ook ouders, een steun in de rug krijgen en ons weten te vinden.

Als ervaringsdeskundige (dus geen verpleegkundige of arts) wil ik bijdragen aan het versoepelen van de dagelijkse problemen en vragen!

Klein pluspuntje; ik kan ook in het Engels en Frans jullie vragen beantwoorden namens de commissie als dat nodig zal zijn!

Anna le Clercq

Sponsorcommissie

Over Anna

Mijn naam is Anna le Clercq, ik ben 19 jaar en ik woon in het mooie Rotterdam, waar ik geneeskunde studeer aan het Erasmus MC. Ik kom oorspronkelijk uit Zeeland. Hier groeide ik op met een zusje (18 jaar) en twee broertjes (13 en 6 jaar). Mijn jongste broertje is op vierjarige leeftijd gediagnosticeerd met diabetes type 1.

Toen de diagnose werd gesteld, was diabetes nog een nieuw begrip voor mij, maar enkele weken later dook ik al met mijn neus in mijn atlas over het menselijk lichaam om te kijken hoe ik “diabetes zou kunnen genezen”. Al snel werd duidelijk dat deze ziekte een flinke impact zou hebben op het leven van mijn broertje en op ons gezin en ook merkten wij hoe weinig er bekend is over diabetes in onze omgeving.

Ik heb al sinds jongs af aan mogen zien dat Stichting Kinderdiabetes kinderen met diabetes en hun broers, zussen en ouders het gevoel kan geven dat zij er niet alleen voor staan. Daarom vind ik het een eer dat ik via deze weg een bijdrage kan leveren om dit voor meer kinderen te realiseren.

Stichting KinderDiabetes Rotterdam (en omstreken)

Doelstelling Stichting KinderDiabetes Rotterdam (en omstreken)

(artikel 2 van de statuten)

De stichting heeft ten doel:

a. het onder de aandacht brengen, ondersteunen en begeleiden van de chronische ziekte diabetes bij kinderen met diabetes in Rotterdam (en omstreken) het bijzonder; en in het algemeen onderzoek naar- en ondersteuning bij- een betere begeleiding van kinderen met diabetes en hun ouders;

b. het aanvaarden van erfstellingen onder het voorrecht van boedelbeschrijving en voorts al hetgeen in de ruimste zijn met één en ander verband houdt, daartoe behoort en/of bevorderlijk kan zijn.

De stichting tracht haar doel onder meer te verwezenlijken door:

a. actief gelden, middelen en kennis te vergaren en te verspreiden, daar waar nodig;

b. organiseren van bijeenkomsten en specifieke activiteiten ten einde de ontwikkeling, acceptatie en ontplooiing te bevorderen van jonge diabetici in relatie tot hun chronische ziekte;

c. de stichting heeft niet en doel het maken van winst;

d. het instellen van een aantal commissies.

Met de Stichting willen we  activiteiten kunnen realiseren voor de kinderen en de kennis rondom diabetes bij ouders, kinderen en hun leef- en schoolomgeving vergroten.

Door kinderen met diabetes met elkaar in contact te brengen, willen we ook de acceptatie van hun ziekte vergroten, en hiermee een betere regulering van hun diabetes bewerkstelligen. Een betere regulering van de suikerwaarden leidt tot verkleining van de kans op complicaties, kinderen zitten beter in hun vel en ze presteren beter op school. Ook wordt er voorzien in de behoefte aan ervaringsgenotencontact met andere ouders van kinderen met diabetes, waardoor onderling ervaringen uitgewisseld kunnen worden.

Draagvlak en belang van de stichting

Belangrijk is nog te vermelden dat onze Stichting alleen op vrijwilligers draait zoals  ouders, artsen, verpleegkundigen, onderwijskundigen, andere betrokkenen etc. die allemaal volkomen belangeloos meehelpen om  deze activiteiten te bewerkstelligen en daar hun vrije tijd voor investeren. Ook de diverse ziekenhuizen ondersteunen onze initiatieven. Inmiddels hebben wij naast de complimenten vanuit diverse hoeken voor onze werkzaamheden ook  vanuit de medische en overheid wereld al de nodige waardering  gehad voor onze initiatieven. We gelden zelfs landelijk als een voorbeeldfunctie hierin.

Financiering van de activiteiten

Financieel is er zowel vanuit de overheid als de gezondheidszorg geen geld beschikbaar. Ook al beseft men dat dit soort initiatieven zeer belangrijk is in het kader van de participatie. Een gevleugeld woord in Nederland, maar de werkelijkheid op de “werkvloer” is anders qua financiële faciliteiten. Daarom is de Stichting volledig afhankelijk van sponsoring van bedrijven, instellingen, fondsen en private personen. Daartoe heeft de Stichting een sponsorcommissie opgericht, die zich structureel bezig houdt met het aantrekken van gelden uit de  bovengenoemde groepen.

Beloningsbeleid

(volgens Artikel 12.7 van de statuten)

“Aan de bestuurders kan geen beloning worden toegekend. Kosten worden aan de bestuurders op vertoon van bewijsstukken vergoed.”

Let op

Dit zijn de gegevens van de Stichting KinderDiabetes Rotterdam (en omstreken).

Delfgaauwstraat 28
    3037 LN Rotterdam