Regio Brabant-Oost

In regio Brabant-Oost timmeren we hard aan de weg om te starten! Hieronder lees je in het kort wat elke commissie gaat doen en hoe je met ze in contact kunt komen.

Activiteiten commissie in oprichting

De activiteitencommissie is een heel belangrijk onderdeel van de stichting. Het hele jaar door willen wij leuke, gezellige en sportieve activiteiten voor kinderen tot 18 jaar gaan Organiseren. Daarnaast gaan we 1x per jaar een familiedag organiseren. Je hele familie is dan van harte welkom om samen met elkaar een gezellige dag ervan te maken! Omdat je er #nietalleen voor staat! Lijkt het je leuk om kinderen van je eigen leeftijd te ontmoeten, gezellige activiteiten samen te ondernemen? Schrijf je dan snel in en we houden je op de hoogte van ons programma! Wil je graag meehelpen in de organisatie van leuke activiteiten? Neem dan contact met ons op (activiteitenbrabantoost@stichtingkinderdiabetes.nl)

De buddy commissie gaat bestaat uit een groep ouders met kinderen met diabetes, die vanuit de Stichting KinderDiabetes, u willen steunen bij practische zaken zoals: vakanties, feestjes, voor het eerst naar (de hogere) school gaan, logeren, enz.
Maar ook als u behoefte heeft aan een luisterend oor en steun wilt ervaren. Stuur ons een bericht om in contact te komen met een buddy (buddybrabantoost@stichtingkinderdiabetes.nl).

De educatiecommissie van de Stichting KinderDiabetes Oost-Brabant zou graag ouders/verzorgers en onderwijsgevenden ondersteuning geven in het bieden van passend onderwijs voor kinderen met diabetes, uiteraard in samenwerking met de betreffende diabetesverpleegkundige. Dit kan onder andere gebeuren door het geven van voorlichting over de zorg en complexiteit van diabetes op scholen in het po, s(b)o en v(s)o. Maar ook valt te denken aan naschoolse en buitenschoolse opvang alsmede sportverenigingen e.d. Wil je graag contact met iemand van de educatie commissie? Stuur ons een bericht. (educatiebrabantoost@stichtingkinderdiabetes.nl).

Met de vrijwilligers in de sponsor-cie regelen we financiële ondersteuning voor de activiteiten van SKD. Hiervoor vragen we allerlei bedrijven om ons met geld of goederen te steunen. Op dit moment maken we presentaties om onze sponsors te laten zien waar SKD voor staat en welke goede dingen wij voor elkaar krijgen met hun geld.

De sponsor-cie kan altijd extra hulp gebruiken. Of je nu denkt “mijn baas wil ons vast steunen” of gemakkelijk contact maakt en ons kan helpen met sponsors werven, laat het ons weten. Samen gaan we op pad om geld te verzamelen om leuke en leerzame activiteiten van SKD mogelijk te maken. Doe jij mee? Stuur ons een bericht als je wilt meehelpen..

Marielle Seegers, secretaris

Karin van Leeuwen, voorzitter

Rick Schermer, penningmeester

Robbert-Jan van Lemmen, bestuurslid

Stichting KinderDiabetes Brabant-Oost

Doelstelling Stichting KinderDiabetes Brabant-Oost

(artikel 2 van de statuten)

De stichting heeft ten doel:

a. het onder de aandacht brengen, ondersteunen en begeleiden van de chronische ziekte diabetes bij kinderen met diabetes in Oost-Brabant het bijzonder; en in het algemeen onderzoek naar- en ondersteuning bij- een betere begeleiding van kinderen met diabetes en hun ouders;

b. het aanvaarden van erfstellingen onder het voorrecht van boedelbeschrijving en voorts al hetgeen in de ruimste zijn met één en ander verband houdt, daartoe behoort en/of bevorderlijk kan zijn.

De stichting tracht haar doel onder meer te verwezenlijken door:

a. actief gelden, middelen en kennis te vergaren en te verspreiden, daar waar nodig;

b. organiseren van bijeenkomsten en specifieke activiteiten ten einde de ontwikkeling, acceptatie en ontplooiing te bevorderen van jonge diabetici in relatie tot hun chronische ziekte;

c. de stichting heeft niet en doel het maken van winst;

d. het instellen van een aantal commissies.

Met de Stichting willen we  activiteiten kunnen realiseren voor de kinderen en de kennis rondom diabetes bij ouders, kinderen en hun leef- en schoolomgeving vergroten.

Door kinderen met diabetes met elkaar in contact te brengen, willen we ook de acceptatie van hun ziekte vergroten, en hiermee een betere regulering van hun diabetes bewerkstelligen. Een betere regulering van de suikerwaarden leidt tot verkleining van de kans op complicaties, kinderen zitten beter in hun vel en ze presteren beter op school. Ook wordt er voorzien in de behoefte aan ervaringsgenotencontact met andere ouders van kinderen met diabetes, waardoor onderling ervaringen uitgewisseld kunnen worden.

Draagvlak en belang van de stichting

Belangrijk is nog te vermelden dat onze Stichting alleen op vrijwilligers draait zoals  ouders, artsen, verpleegkundigen, onderwijskundigen, andere betrokkenen etc. die allemaal volkomen belangeloos meehelpen om  deze activiteiten te bewerkstelligen en daar hun vrije tijd voor investeren. Ook de diverse ziekenhuizen ondersteunen onze initiatieven. Inmiddels hebben wij naast de complimenten vanuit diverse hoeken voor onze werkzaamheden ook  vanuit de medische en overheid wereld al de nodige waardering  gehad voor onze initiatieven. We gelden zelfs landelijk als een voorbeeldfunctie hierin.

Financiering van de activiteiten

Financieel is er zowel vanuit de overheid als de gezondheidszorg geen geld beschikbaar. Ook al beseft men dat dit soort initiatieven zeer belangrijk is in het kader van de participatie. Een gevleugeld woord in Nederland, maar de werkelijkheid op de “werkvloer” is anders qua financiële faciliteiten. Daarom is de Stichting volledig afhankelijk van sponsoring van bedrijven, instellingen, fondsen en private personen. Daartoe heeft de Stichting een sponsorcommissie opgericht, die zich structureel bezig houdt met het aantrekken van gelden uit de  bovengenoemde groepen.

Beloningsbeleid

(volgens Artikel 12.7 van de statuten)

“Aan de bestuurders kan geen beloning worden toegekend. Kosten worden aan de bestuurders op vertoon van bewijsstukken vergoed.

Let op

Dit zijn de gegevens van de Stichting KinderDiabetes Brabant-Oost.

Stichting KinderDiabetes Brabant-Oost:

bestuurbrabantoost@stichtingkinderdiabetes.nl